-
ناگهان چقدر زود دیر می شود ....
1390/02/29 19:00
حرفهای ما هنوز ناتمام.... تا نگاه می کنی: وقت رفتن است باز هم همان حکایت همیشگی! پیش از آن که با خبر شوی لحظه ی عزیمت تو ناگزیر می شود آی.... ای دریغ و حسرت همیشگی! ناگهان چقدر زود دیر می شود.... امین پور
-
تحلیل ساختارى ـ زبانشناختى شعر (باد ما را خواهد برد)
1390/02/26 14:44
تحلیل ساختارى ـ زبانشناختى شعر (باد ما را خواهد برد) دکتر مهوش قویمى قطعه «باد ما را خواهد بُرد» برگزیده از آخرین مجموعه اشعار فروغ فرخزاد است که در زمان حیات شاعر به چاپ رسیده. اکثر منتقدان این مجموعه، یعنى تولدى دیگر را تجلى دوره تکامل فکرى و شعرى فرخزاد مى دانند و آنرا از دیگر آثار وى کاملاً متمایز مى شمرند. چه به...
-
ترجمههای بحثبرانگیز شاملو / بهزاد کشمیری
1390/02/13 19:28
ترجمههای احمد شاملو از بحثبرانگیزترین فعالیتهای ادبی او به شمار میروند. این آثار در کنار ستایشگران منتقدانی نیز دارد. عدهای معتقدند شاملو به هیچ زبان خارجی تسلط کافی نداشته و ترجمههایش اغلب بازنویسی کار دیگران است. احمد شاملو در سالهای پایانی جنگ دوم جهانی، نوجوانی شانزده هفده ساله بود و به دلیل آنچه از سوی...
-
فارسی، دری، تاجیکی
1390/02/07 16:29
فارسی، دری، تاجیکی http://ashouri.malakut.org/ داریوش آشوری فارسی، دری، تاجیکی، در قرنِ بیستم، سه نام بود برایِ نامیدنِ یک زبان با یک میراثِ تاریخیِ هزار سالهیِ ادبی. این نامگذاریِ سهگانه میرفت که، در زیرِ فشارِ عاملهایِ سیاسی و فرهنگیِ تازه، از یک زبان سه زبان بسازد. پدید آمدنِ سه نام برایِ یک زبان به علّتِ پدید...
-
ویِژگیهای نویسندگان نسل پنجم
1390/01/30 20:28
فتح الله بی نیاز ویِژگیهای نویسندگان نسل پنجم یکى از ویژگىهاى نویسندگان نسل پنجم فعالیت همزمان در دو عرصهی داستاننویسى و نقدنویسى است. منکر نیستیم که شمارى از این نقدها مشکل دارند و مىشود آنها را علمىتر، مستدلتر و موجزتر نوشت. اما نمىتوان نکتههاى درخشانى را که در این و آن نقطه از یک نقد مىبینیم، نادیده...
-
رپ، موسیقی به زبان طغیان
1389/12/16 15:15
http://vazna.com مترجم: هومن قاپچی رپ، عنصری از فرهنگ و موسیقی «هیپهاپ» (hip hop) است که به ارائه ی زبان ریتمیک و بازی با کلمات خاص اطلاق میشود. در نحوهی نگارش انگلیسی کلمه ی رپ، آنرا مخفف واژگان مختلفی از قبیل "شعر ریتمیک آفریقایی"، "شعر و ریتم"، "شعر موزون با استفاده از ریتم"،...
-
ادراک گفتار / دکتر محمدرضا باطنی
1389/12/16 15:11
دکتر محمد رضا باطنی در آواشناسی، هنگام بحث از صداهای زبان، گفته میشود که صداهای زبان به وسیلة اندامهای گویایی (مانند تارهای صوتی، لبها و غیره) تولید میشوند. ولی باید به یاد داشته باشیم که واقعیّت امر چنین نیست. توضیح اینکه اندامهای گویایی ما صدا تولید نمیکنند، بلکه ذرات هوا را طبق...
-
شعرهای زن ستیزانه ی فردوسی
1389/09/26 09:35
دکتر ابوالفضل خطیبی شعرهای زن ستیزانه ی فردوسی تئودور نولدکه درباره ی مقام زن در شاهنامه مینویسد: «در شاهنامه زنان نقش فعالی ایفا نمیکنند؛ تنها زمانی ظاهر میشوند که هوس یا عشقی در میان باشد». (۱) اما این نظر چندان دقیق به نظرنمیرسد. درست است که به لحاظ کمّی حجم بسیار کم تری از شاهنامه به زنان ـ در مقایسه با مردان...
-
فیه ما فیه و جایگاه آن در میان آثار مولانا
1389/09/11 17:51
فیه ما فیه و جایگاه آن در میان آثار مولانا توفیق سبحانی اگر از کتابهای کماعتبار و سستی، چون تراشنامه، عشقنامه و رسالۀ آفاق و انفس، که به احتمال زیاد از شاهدی مولوی است(1) و ناروا به مولانا جلالالدین محمد نسبت داده شده است، بگذریم، به پنج اثر عمده نظم و نثر میرسیم که مسلماً همه از آثار مولانا جلالالدین بلخی...
-
فوانیین مورفی (۲)
1389/09/04 23:37
هر چیزی راکه میخواهید، نمیتوانید داشته باشید و آنچه را که دارید نمی خـواهیـد قــوانین مــورفی مــجموعه ای از قوانین حاکم بر زندگی هستند کـه اکثر آنها از بدبینی نـشات گـرفتـه و جـنـبـه شوخی دارند امـا بسیاری از آنها نیز واقعیت هستند. قوانین مورفی توسط شخصی بنام کاپیـتـان ادوارد مورفی مهندس نیروی هوایی، در سـال ۱۹۴۹ پـا...
-
قوانین مورفی
1389/08/30 15:53
Murphy's love laws All the good ones are taken. If the person isn't taken, there's a reason. The nicer someone is, the farther away (s)he is from you. Brains x Beauty x Availability = Constant. This constant is always zero. The amount of love someone feels for you is inversely proportional to how much you love them....
-
فروغ شاعره ای جستجوگر
1389/08/27 16:09
فروغ شاعره ای جستجوگر احمد شاملو شعر فروغ همیشه برای من یک چیز زیبا بوده است، اگر این صفت برای بیان کیفیت شعر فروغ کافی باشد. فروغ، تا آن حدی که من می شناسم و به من اجازه می دهد که قضاوت کنم، در شعرش- همچنانکه در زندگی- یک جستجوگر بود. من هرگز در شعر فروغ نرسیدم به آنجایی که ببینم فروغ به یک چیز خاصی رسیده باشد....
-
پژوهشی در اصل و ریشه ی واژه ی «گپ»
1389/08/25 14:50
دکتر غلام نبی شاهد پژوهشی در اصل و ریشه ی واژه ی « گپ » گپ : gap – واژه ی گپ در همه ی فرهنگ های فارسی به چشم می خورد و به جز در فارسی این واژه در همه ی زبان های زنده ی هند و پاکستان و افغانستان مانند سانسکریت، اردو، هندی، مراتی، گجراتی، پشتو، سندی، بلوچی و فارسی دری افغانستان فراوان به کار می رود . نه فقط به زبان های...
-
تاثیر ترجمه بر زبان و ادبیات فارسی
1389/08/20 15:35
ژولی میثمی، لیلا اکبری، ابوالفضل حری تاثیر ترجمه بر زبان و ادبیات فارسی تحول آغازین ادبیات فارسی معاصر در چندین پژوهش مهم بررسی شده است. این پژوهش ها که با نوشته های ادوارد جی براون درباره ی گرایش های ادبی معاصر آغاز شد، چندین پژوهش مهم درباره جنبه های خاص و عام ادبیات فارسی را در پی آورد. این پژوهش ها نکته های زیادی...
-
مولوی و اندیشه تسامح و تساهل
1389/08/17 14:39
مولوی و اندیشه تسامح و تساهل مهدی امین رضوی از بدو تاریخ ادیان به طور عام و اسلام به طور خاص، دو شیوه متمایز و گاه متضاد در باب تبیین، تتبع و تفسیر دین وجود داشته است: درک فقها، از سوئی، و درک حکما از سوی دیگر. درک صرفاً فقهی از دین همچون مذاهب اربعۀ تسنن و یا فقه جعفری،(۱) غزالیوارانه، دین را مجموعهای از قوانین...
-
دوباره مرگ.....
1389/08/12 15:39
دوباره یکی از عزیزانم را تو قبرستان جا گذاشتم. مرگ مبتذلترین اتفاق زندگیست......
-
مرگ در داستان های صادق چوبک
1389/08/11 15:38
مرگ در داستان های صادق چوبک نویسنده : آناهیتا حسینزاده چوبک هنرمندیاش را در خلق داستانهای کوتاه در عرصه ادبیات داستانی به نمایش گذاشت. داستانهایش با درونمایهای یگانه بهصورت موجز و خلاصهوار است که مبین پیچیدگیها و پستی بلندیهای زندگی روزمره در اجتماع و عصرش بوده است. در کل تراوشات اندیشه و تفکر چوبک در باب بعضی از...
-
داستان رستم و سهراب و مرگ رستم
1389/08/11 15:35
داستان رستم و سهراب و مرگ رستم داستان رستم و سهراب و مرگ رستم از منظر عرفان یدالله قائمپناه مقدمه شاید در میان ایرانیانی که سر و سودای مطالعه دارند و علیالخصوص در وادی ادبیات فارسی قدمزنان تفرجی کرده و میکنند کمتر کسی را بتوان یافت که بیخبر باشد از اظهارنظر حکیم طوس، فردوسی نسبت به سرودة ارزشمند خویش ( شاهنامه) که...
-
از مرگ تا زندگی
1389/08/11 15:17
از مرگ تا زندگی دکتر اکرم عـثمان دیگر برای حسـینه دنیا به آخر رسـیده بود. فقط او مانده بود و یک تنهایی تلخ و جانفـرسـا. آن سـوی ارسی جهان برایش از جنب و جوش خالی شـده بود. باغچه ای که دو تا سـاختمان بلند منزل را از هم جدا میکرد برایش هو میزد. می پنداشـت که آن سـوی شـیشـه ها تمام مگسـها، زنبور ها، ملخ ها ومورچه مرده...
-
واژه های فارسی به کار رفته در قرآن
1389/08/07 11:06
آرتور جفری (Arthur Jeffery (* 1892 ; † 1959 واژه های فارسی به کار رفته در قرآن آرتور جفری، زبان شناس و اسلام شناس انگلیسی (پروفسور دانشگاه کلمبیا و نیز دارنده ی کرسی الاهیات در دانشگاه های نیویورک و قاهره ) که تخصص اصلی اش در زبان های سامی بوده است، در کتاب خود با نام The Foreign Vocabulary of the Qur'an کوشیده است تا...
-
پیرامون وازه و واژه سازی
1389/07/21 15:50
دکتر کوروش صفوی پیرامون وازه و واژه سازی، شیوه های برابر سازی و برابر یابی، خط فارسی و درست نویسی، فارسی سره و پسرفت آموزش زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های ایران فیروزه ناظرى* : تعریف شما از «واژه» چیست؟ - اگر بخواهم به شکلى کاملن فنى به این پرسش شما پاسخ بدهم، باید اصطلاحاتى تخصصى مانند «تکواژ»، «تکی»، «آهنگ صدا»،...
-
نقش و جایگاه زبان در شعر معاصر ایران
1389/07/18 16:56
دکتر کاووس حسنلی نقش و جایگاه زبان در شعر معاصر ایران با ظهور نیما و طرح تازهای که او در شعرِ فارسی افکند، جریان شعر فارسی در مسیر تازهای راه یافت و انواع جدیدی از شعر فارسی پدید آمد. نیما راهی تازه را به شاعران پس از خود نشان داد تا آنان، هر یک به فراخورِ استعداد، توانایی و ذوق خویش از آن راه، دنیاهای تازهای را...
-
نقش گاو در استوره ها و باورهای ایرانی
1389/07/16 10:23
فرشته عبدالهی نقش گاو در استوره ها و باورهای ایرانی نمونه ی واقعی یا نمادین جانوران در استوره های ایران باستان آمده است و میتوان آن را در منابع اوستایی، پهلوی و حتا فارسی دید. در بخش هایی از اوستا از جمله در بخش گاهانی: یسنا ۲۸ بند ۱، ویسنا ۲۹ بند ۱ تا ۱۱، در اوستای متأخر: یشت ۱۳ بندهای ۸٦ و ۸۷، یسنا ۱۳ بند ۷، یسنا ٦...
-
قلعه حیوانات به صورت pdf
1389/07/16 10:13
دانلود قلعه حیوانات رمز: www.iran-sargarmi.com
-
آرش کمانگیر (سیاوش کسرایی)
1389/07/11 16:32
آرش کمانگیر برف می بارد برف می بارد به روی خار و خاراسنگ کوهها خاموش دره ها دلتنگ راه ها چشم انتظار کاروانی با صدای زنگ بر نمی شد گر ز بام کلبه ها، دودی یا که سوسوی چراغی گر پیامی مان نمی آورد رد پا ها گر نمی افتاد روی جاده های لغزان ما چه می کردیم در کولاک دل آشفته دمسرد ؟ آنک آنک کلبه ای روشن روی تپه روبروی من در...
-
عشق در محدوده ممنوعه
1389/07/11 15:57
حالم به هم می خورد اُق می زنم روی صورت لیلاهای شهوتناک شهر و آنهایی که عشق را به تختخواب دونفره ای فروخته اند *** خدای من! این قدیس های لکاته، از کجا پیدایشان شد؟ *** بانو! با این عشق کودکانه مان به کجا پناه بریم
-
دامنه ی نفوذ و تاثیر زبان فارسی بر زبان های جهان
1389/07/07 15:34
گل احمد شیفته آریا ادیب دامنه ی نفوذ و تاثیر زبان فارسی بر زبان های جهان زبان های دنیا را ٦ هزار دانسته اند. برخی از این زبان ها بسیار به هم شبیه هستند . از این رو همه ی زبان ها را می توان در ٢٠ گروه عمده جای داد. یکی از مهم ترین گروه های زبانی، هند و اروپایی است که همه ی زبان های شبه قاره هند - ایران و نیز اروپایی را...
-
زبان فارسی از آشوب تا سامان
1389/07/06 15:06
دکتر جلیل دوستخواه زبان فارسی از آشوب تا سامان ( رفتارهای ناهنجار فارسی زبانان با زبان فارسی ) درآمد زبان فارسی یا فارسی دَری، ستون استوار تاریخ و فرهنگ و شناخت نامه ی ایرانیان، افغانان، تاجیکان و برخی تیرههای فارسی زبان در دیگر کشورهای آسیای باختری و مرکزی، و سرمایه ی مشترک معنوی ملتها و تیرههای یاد کرده است. این...
-
کاربرد زبان فارسی در محیط های عمومی و خصوصی
1389/07/04 16:00
رضا کاظمزاده کاربرد زبان فارسی در محیط های عمومی و خصوصی زبان فارسی نیز همچون معماری ایرانی از گذشته تا به حال، تابع قاعده های حاکم بر دو محیط عمومی و خصوصی است. زبانی که ما در محیط خصوصی و حریم خانه با آن سخن می گوییم ، تفاوتهایی بنیادی با گفتار ما در اجتماع دارد. این تفاوت که خود را در پوشش فرم و ساخت بیرونی زبان...
-
فرهنگ شادمانی در ادب فارسی
1389/07/03 15:08
محمود کویر فرهنگ شادمانی در ادب فارسی (نگاهی تازه به زندگی و شخصیت ملانصرالدین ) (حاجی فیروز = ملانصرالدین) فرهنگ شادمانی، بخشی از فرهنگ زندگی است. شادمانی و خندستانی کردن در ادب فارسی سه بخش مهم دارد: - هزل : رسوا کردن و برهنه کردن خصوصیات فردی و پنهانی افراد است که دنیای ممنوعه ها را نیز در بر می گیرد. مانند: هزلیات...