شاسوسا

شاسوسا

من می خواهم برگردم به دوران خلوت خودم. من نمی خواهم دیگر کسی برای من چنگ و دندان نشان بدهد. یعنی راستش حوصله آزار دیدن را ندارم
شاسوسا

شاسوسا

من می خواهم برگردم به دوران خلوت خودم. من نمی خواهم دیگر کسی برای من چنگ و دندان نشان بدهد. یعنی راستش حوصله آزار دیدن را ندارم

ویِژگی‌های نویسندگان نسل پنجم

فتح الله بی نیاز

 ویِژگی‌های نویسندگان نسل پنجم



یکى از ویژگى‌هاى نویسندگان نسل پنجم فعالیت هم‌زمان در دو عرصه‌ی داستان‌نویسى و نقدنویسى است. منکر نیستیم که شمارى از این نقدها مشکل دارند و مى‌شود آن‌ها را علمى‌تر، مستدل‌تر و موجزتر نوشت. اما نمى‌توان نکته‌هاى درخشانى را که در این و آن نقطه از یک نقد مى‌بینیم، نادیده بگیریم. فراوانى این پتانسیل‌ها این عقیده را پدید مى‌آورد که اگر این نسل از مطالعه‌ی مستمر و عمیق غافل نشود، در آینده‌اى نه چندان دور منتقدان شاخصى به جامعه‌ی ادبى ایران ارائه مى‌دهد. فقط باید بکوشد که حضور خود را به جامعه‌ی ادبى ایران بقبولاند. و این امکان ندارد مگر با ارتقاء دانش. چون بدون تعارف نمى‌توان ضعف‌هاى تئوریک این نسل را در عرصه‌ی نقد انکار کرد. بسیارى - حتى در سن و سال خود من - هنوز فرق نفوذ ذهن با درون‌نگرى را نمى‌دانند، هنوز با تعداد سطر مى‌خواهند مرز رمانِ کوتاه، نوولت و داستانِ بلند را تبیین و تعیین کنند و هنوز نمى‌دانند که نقش محورى یک اثر مدرنیستى با چه مؤلفه‌هایى مشخص مى‌شود.

ادامه مطلب ...