شاسوسا

شاسوسا

من می خواهم برگردم به دوران خلوت خودم. من نمی خواهم دیگر کسی برای من چنگ و دندان نشان بدهد. یعنی راستش حوصله آزار دیدن را ندارم
شاسوسا

شاسوسا

من می خواهم برگردم به دوران خلوت خودم. من نمی خواهم دیگر کسی برای من چنگ و دندان نشان بدهد. یعنی راستش حوصله آزار دیدن را ندارم

بوف کور

بوف کور


از معروفترین داستانهای معاصر فارسی و شاهکار صادق هدایت (1281ـ1330ش ).


این داستان کم حجم و در دو بخش است . زمان بخش اول اواخر دورة قاجار و اوایل دورة پهلوی است زیرا از خندق دور شهر (ص 14) و دو قران و یک عباسی (ص 49) تختخواب (ص 43) و کالسکة نعش کش (ص 45) سخن می رود. مکان تهران است چون به شهری اشاره شده که نزدیک شاه عبدالعظیم است (ص 48). زمان بخش دوم کهنتر است و در آن از پیه سوز (ص 65) و دو درهم و چهار پشیز (ص 149) یاد می شود هر چند از تریاک (ص 118) و قلیان (ص 114) هم سخن می رود که از نظر زمانی به آن اعتراض شده و نویسنده پاسخ داده که قصدش نوشتن داستان تاریخی نبوده است (کاتوزیان ص 29). مکان بخش دوم ری باستان است در روزگاری که هنوز آباد و عروس شهرهای دنیا بوده است (ص 74) و می توان زمان این بخش از داستان را پیش از حملة مغول فرض کرد.

ادامه مطلب ...

آئینه هویت ایرانی آذرآبادگان و آران ایران

آئینه هویت ایرانی آذرآبادگان و آران ایران (آذربایجان)

درﺁمدی بر ادبیات مرثیه ترکی

خلاصه مقاله:
مردم ایران تا قبل از دولت صفوی از داشتن دولت ملی محروم بودند ظهور دولت صفوی و رسمیت یافتن مذهب تشیع در ایران و احیای قدرت و شوکت دوران ساسانیان دوره جدید تاریخ ایران بود . رسمیت یافتن تشیع در ایران و تهاجمات پی در پی ترکان عثمانی به ﺁذربایجان و اردن باعث تقویت هرچه بیشتر احساسات شیعی در این نواحی بود به ویژه ﺁنکه در این دوره زبان گفتاری مردم این نواحی هم به ترکی ﺁذری تغییر یافته بود بدون ﺁنکه بستر فرهنگی و ادبی تغییری نماید زیرا زبان و ادب فارسی زبان فرهنگی سراسری ایرانیان همواره در جایگاه ملی رفیع خود حضور داشت

ادامه مطلب ...